Rejestracja pojazdu używanego zarejestrowanego na terenie Polski
Osoby odpowiedzialne:
Piotr Jóźwiak - inspektor w Wydziale Komunikacji, e-mail: piotr.jozwiak@powiatlowicki.pl;
Joanna Świechowska - inspektor w Wydziale Komunikacji, e-mail: joanna.swiechowska@powiatlowicki.pl;
Dagmara Chojnacka - kancelista w Wydziale Komunikacji, e-mail: dagmara.chojnacka@powiatlowicki.pl;
Karolina Pająk - kancelista w Wydziale Komunikacji, e-mail: karolina.pajak@powiatlowicki.pl;
Wojciech Sobieszek - inspektor w Wydziale Komunikacji, e-mail: wojciech.sobieszek@powiatlowicki.pl;
Joanna Wiechno - poinspektor w Wydziale Komunikacji, e-mail: joanna.wiechno@powiatlowicki.pl;
Kacper Miazek- pomoc administracyjna w Wydziale Komunikacji, e-mail: kacper.miazek@powiatlowicki.pl
Telefon: 46 811 53 52; 46 811 53 53
pokój nr 10 parter
Sposób załatwienia sprawy:
Wymagane dokumenty:
- wniosek o rejestrację;
- dowód własności (dowodem własności pojazdu jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: umowa sprzedaży; umowa zamiany; umowa darowizny; umowa o dożywocie; faktura VAT potwierdzająca nabycie pojazdu; prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności);
- dotychczasowy dowód rejestracyjny;
- karta pojazdu, jeżeli była wydana;
- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, jeżeli jest wymagane;
- tablice rejestracyjne;
- ważne OC;
- dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej;
- dowód tożsamości - w przypadku osób fizycznych, a także zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli osoba prowadzi taką działalność;
- aktualny odpis z KRS i zaświadczenie o nadanym nr REGON - w przypadku podmiotów rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym;
- pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę, oraz w przypadku, gdy pojazd jest własnością więcej niż 1 właściciela.
W przypadku zagubienia dowodu rejestracyjnego lub karty pojazdu, zamiast tych dokumentów należy przedstawić zaświadczenie wystawione przez organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji, potwierdzające dane zawarte w zagubionym dokumencie, niezbędne do rejestracji.
Miejsce składania dokumentów:
Wydział Komunikacji, ul. Stanisławskiego 28, 99-400 Łowicz, parter, pokój nr 10.
Opłaty:
- w wysokości 160 zł, opłata komunikacyjna 160 zł - w przypadku pojazdów samochodowych; w przypadku zachowania dotychczasowego numeru rejestracyjnego w wysokości 66,50 zł
- w wysokości 120 zł, opłata komunikacyjna 120,00 zł - w przypadku motocykli, przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych
- w wysokości 110 zł, opłata komunikacyjna 110,00 zł - w przypadku motorowerów.
Opłaty można wnosić w Opłatomacie Starostwa Powiatowego w Łowiczu (gotówką lub kartą płatniczą) lub na konto bankowe.
Tabelę z aktualnymi cenami za rejestrację i wymianę dokumentów i oznaczeń pojazdów można obejrzeć tutaj.
W przypadkach, w których zachodzi konieczność złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17,00 zł płatną na konto Urzędu Miasta Łowicza.
Z opłaty skarbowej zwolnieni są małżonkowie, wstępni, zstępni lub rodzeństwo.
Termin załatwienia sprawy:
Niezwłocznie, nie później niż w ciągu 30 dni, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Skierniewicach, za pośrednictwem Starosty Łowickiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Dodatkowe informacje:
Rejestracja pojazdu następuje w drodze decyzji administracyjnej.Po złożeniu wniosku o rejestrację, zgodnie z obowiązującymi przepisami, organ rejestrujący dokonuje rejestracji czasowej pojazdu na okres 30 dni, zamawiając w tym czasie dowód rejestracyjny w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie. Dokumentem dopuszczającym pojazd do ruchu jest w tym momencie pozwolenie czasowe pojazdu, które przed upływem wyznaczonego terminu należy wymienić w tut. urzędzie na dowód rejestracyjny.
Możliwość odbioru dowodu rejestracyjnego można sprawdzić tutaj.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tj.:Dz.U.2022.988 ze zm.), oraz akty wykonawcze do tej ustawy, a w szczególności:
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (Dz.U.2022.1847).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U.2022.1849).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników (Dz.U.2022.1848).
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U.2022.2277 t.j.).
Formularze do pobrania