Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Łowiczu
Tel. 46 811 53 28
Aby uzyskać pomoc można zgłosić się telefonicznie, osobiście, bądź na piśmie.Godziny pracy Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Łowiczu w zakładce https://www.bip.powiat.lowicz.pl/276,powiatowy-rzecznik-konsumentow.html
W przypadku zgłoszenia na piśmie należy dołączyć do pisma kopie wszystkich posiadanych w sprawie dokumentów.
Konsumentem jest osoba fizyczna, zawierająca z przedsiębiorcą umowę w celu niezwiązanym z jej działalnością zawodową lub gospodarczą
Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz nie mająca osobowości prawnej spółka prawa handlowego, która zawodowo, we własnym imieniu podejmuje i wykonuje działalność gospodarczą(wytwórczą, handlową, budowlaną, usługową)
Sprawami konsumenckimi są relacje między konsumentem i przedsiębiorcą.
Rzecznik występując w imieniu i z upoważnienia konsumenta zastępuje go w sporze z przedsiębiorcą. Nie posiada jednak uprawnień do wydawania zakazów, nakładania kar i grzywien na przedsiębiorców - przede wszystkim służy fachową, bezpłatną poradą prawną mieszkańcom Powiatu Łowickiego w sprawach konsumenckich.in. takich jak:
-
prawa konsumenta z tytułu odpowiedzialności sprzedawcy za zgodność towaru z umową
-
reklamowanie towaru z tytułu gwarancji
-
umowy zawarte na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa
-
umowy o świadczenie różnego rodzaju usług np.: remontowych, pralniczych, turystycznych
Do zadań i uprawnień rzecznika, zgodnie z ustawą z dnia 16.02.2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz.U. z 2021r. poz. 275)należy:
-
zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
-
składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
-
występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
-
współdziałanie z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów(UOKiK), organami Inspekcji Handlowej (IH) oraz organizacjami konsumenckimi;
-
wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub przepisach odrębnych;
Zgodnie z c/w ustawą rzecznik ma możliwość wytaczania powództwa na rzecz konsumentów oraz wstąpienia, za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumenta.
Współdziałanie (współpraca) z właściwymi terytorialnie delegaturami UOKiK, jednostkami IH oraz organizacjami konsumenckimi polega przede wszystkim na:
-
sygnalizowaniu problemów dotyczących naruszeń praw konsumenckich odpowiednim jednostkom, stosownie do ich właściwości, czyli w przypadku złej jakości towarów do Inspekcji Handlowej a w razie praktyk monopolistycznych lub nieuczciwej konkurencji do UOKiK
-
wzajemne informowanie o zamierzonych działaniach i ich koordynowanie, wymianę doświadczeń
-
składanie wniosków co do publikacji, programów i badań niezbędnych dla edukacji konsumentów
-
zgłaszanie potrzeb w zakresie ochrony konsumenta wymagających rozwiązań prawnych na szczeblu ogólnokrajowym.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Agnieszka Kopczyńska
- opublikował: Agnieszka Kopczyńskadata publikacji: 2005-06-15 15:24
- zmodyfikował: Agnieszka Kopczyńskaostatnia modyfikacja: 2022-02-14 09:28